Artykuł
Logopeda to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, stymulacją rozwoju mowy, profilaktyką oraz terapią zaburzeń mowy.
Zadania logopedy szkolnego:
- przeprowadzenie przesiewowych badań logopedycznych;
- diagnozowanie logopedyczne;
- organizowanie pomocy logopedycznej;
- prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i grupowej;
- podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń w komunikacji językowej;
- wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli i rodziców.
Formy opieki logopedycznej
Zajęcia profilaktyczne – Mają na celu usprawnianie aparatu artykulacyjnego, poprawę koordynacji pracy układów oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego, usprawnienie percepcji słuchowej zwłaszcza słuchu fonematycznego, umiejętności dokonywania analizy i syntezy słuchowej, a co za tym idzie zapobieganie trudnościom w nauce czytania i pisania.
Zajęcia terapii logopedycznej – są to zajęcia prowadzone indywidualnie lub w małej grupie (do czterech uczniów). Na zajęcia kwalifikowane są przez logopedę dzieci z wadami wymowy lub innymi zaburzeniami mowy. Terapia rozpoczyna się po rozpoznaniu potrzeb dziecka i postawieniu diagnozy logopedycznej.
Udział dzieci w zajęciach
Na początku roku szkolnego logopedzi przeprowadzają przesiewowe badania mowy wśród dzieci nowoprzyjętych oraz oceny stanu mowy wśród uczniów będących już w trakcie terapii logopedycznej. Na podstawie wyników badań przesiewowych mowy logopeda kwalifikuje dzieci do pogłębionej diagnozy logopedycznej oraz decyduje o formie pomocy logopedycznej dla dziecka. Opieka logopedyczna obejmuje: zajęcia profilaktyczne, zajęcia terapii logopedycznej, porady i konsultacje dla rodziców i uczniów.